Datokjøring på bilparken! Kobler vi det sammen med en del andre og godt kjente problemer som :  Tog som ikke går i kulda! T-baner som fryser fast og for lite busser i byen ?   Det er kanskje ikke så farlig om ikke folk kommer seg på jobb på de kaldeste dagene der problemene er størst?

Så legger jeg merke til en morsom vinkling:

“I Oslo er det utslipp av nitrogendioksid som utgjør hovedproblemene når det gjelder luftkvaliteten. I tillegg til vedfyring er det stor sett biltrafikken som står for utslippene av dette stoffet.”

Har man klart å få til en statistikk over hvor stor andel som er vedfyring og hvor stor andel er trafikken? Eller er dette bare nok en finger i luften og overkvalifisert gjetting ?

Ved å modernisere bilparken, altså gjøre lavutslippsbiler langt rimeligere, helst avgiftsfrie,  ved anskaffelse så kan man trolig komme unna med mindre utslipp enn i dag.

Hvordan kunne jeg hevde det?  Det er like sannsynlig som at man antar at det vil hjelpe med datokjøring, mens det åpenbart ser ut til at vedfyring er det store stygge ulven.

Nå burde man også fjerne alle avgifter på elbiler for de og betaler både nettleie om mva på “drivstoffet” sitt, så pengene kommer inn uansett.  Ulempen er bare at vi heller ikke har kapasitet til lading av kanskje 100.000 el biler i Oslo midt i kaldeste vinteren. Ref Nord Norge nå der man ikke har strøm i det hele tatt i øyeblikket……

Dette høres ut som nok et forslag der der man “pisser i bukse for å få det varmt” mens man venter på bussen i minus 20 kalde!

Tips oss hvis dette innlegget er upassende