Ta en titt på kartet over Norge og kartet over Europa , Frankrike/Tyskland/Spania.  Se på veinettet først .  Ser det bra ut ?  Se så på jernbanenettet , antall kilometer med dobbeltspor . Ser det og bra ut .  Se der Intercitytog går på egne linjer ….. Er det merkelig ?   I forhold til det vi har ? 

Jeg tar  Tyskland først . 82 millioner mennesker , størrelse i forhold til Norge , oversikt over avstand fra grense til grense .   For de som har kjørt bil i Tyskland så vet vi en del om hvordan topografien ser ut . Det er relativt flatt helt ned til Syd-Tyskland der fjellene begynner .

Ser vi på Frankrike , så er det 64 millioner mennesker , størrelse i forhold til Norge , De har en litt annen topografi og et godt utbygget linjenett for tog , med flere Intercityruter.

Felles for begge nasjoner er at det er store flater , de store byene er praktisk plassert i forhold til hverandre, slik har vi det ikke i Norge .  Det er milde og enkle vintre trafikalt sett .   I fjellene er det ikke så mange høyhastighetstog som går .

Kikker vi på fakta for Norge  har vi 4,8 millioner mennesker. Enkelt og greit terreng langs kysten til Stavanger .  Relativt problemfritt til Dovre .  Svært vanskelig til Bergen , for å si det mildt .

Tog , det er koseligst når det går på overflaten , slik at man ser terrenget som passerer , Enten det går i 90 eller i 240 km/t .  Det er en utfordring i Norge .  Utgangspunktet vårt er altså den verst tenkelige naturen , bortsett fra Sør- og Østlandet, hvilket gir innvesteringskostnader langt over det noen drømmer om . I tillegg så har vi værforhold på deler av strekningen som heller ingen andre har.  Det er natur , elg og hjort , veier og overganger , spredt ….. 

Vi har det laveste befolkningsgrunnlaget og den største optimismen noen nasjon kan ha.  Vi holder hurtigtog håpet åpent ….  Det vil lønne seg …. i tid innspart .  Sett bort fra uforutsette hendelser .  Når vi snakker om optimisme .  Skal ta 95% av flyplasspassasjerene …..   Ja det var flott .  Der var vi kvitt flytransporten innenlands .  Det blir ikke ei rute med lønnsomhet med det befolkningsgrunnlaget vi har .  Nord-Norge ?  Flytt sørover , ta de gamle togsettene på Nordlandsbanen , eller bruk bil/buss.  Eller , kjør til Sverige .

Se på Spania og , mellom Madrid og Barcelona .  Langs kysten , jada, det er vel ikke noe problem .  40,5 millioner mennesker og en turiststrøm som vi bare kan drømme om ….

Ideen er god den .  Bevares ….  Tog er kjempekoselig og et utmerket transportmiddel .  Litt utsatt for terror er det , men hvem tenker på det ?  Terreng og vær har jeg nevnt , folk har jeg tatt med , og hvor står vi da ?  Fortsatt som verdens største optimister . 

Tog i Norge er det desidert dyreste i dag .  Med innvestert ca 4- 500 milliarder , det blir garantert som alt annet, dobbelt så dyrt som planlagt .  Da vil det ta lang tid å tjene det inn om mulig.  Det går an å prise ut flyene i starten . Sørge for at veiene er så dårlige at buss ikke er noe alternativ , men hva så ?

Vil det ikke være en ide å løse alle dagens problemer mellom øst og vest ?  Deretter bygge ut de linjene som vil kunne være  lønnsomme , og så ruste opp maksimalt de øvrige .

 Friske på hukommelsen Del 2.   Del 3. Slik ville det være lett og enkelt å fortsette, men det har ikke så mye for seg . 

Det er lov å drømme  :  Tog til Tromsø , Alta , Hammerfest , til Murmansk .  Turistmaskin og utopi …… 

Igrunnen har det vært litt artig å høre på nyhetene idag : Det er tverrpolitisk enighet, bortsett fra FRP. 

Så er millionkronersspørsmålet .  Er det FRP som er realistske og resten av partiene som skal skape populære valgkamptemaer ?  Jernbaneutbygging har vi ønsket oss i de siste 50 årene ……  Det har ikke manglet på lyster og ønsker , men det har manglet politisk vilje , til å ruste opp , bygge ut , forbedre det aller meste.  Det som nå er vikitigst er at det er valgkamp , og dette er ikke bare flesket av en gris ……  Antallet valgflesktonn kan vi bare gjette på …

Utredning spiller jo ingen rolle .  Lyntoget kommer aldri ,  utenom på noen få lønnsomme strekker, uansett politske løfter i dag .   Det hadde vært gøy , men umulig å holde i rute på slike strekninger som vi snakker om .  Det er bare å beklage , men det er ingen nasjon som har denne typen tog på så lite passasjergrunnlag og på så vanskelige linjestrekninger .  Tog i tunnel , det er ikke noe gøy .  Hveriken for travle mennesker eller ennå mindre for turister .

Tips oss hvis dette innlegget er upassende