Sparer kr. 4000 på kjøre fra Ålesund via Oslo når man skal til Stavanger.  Innsparing ved å kjøre 300 kilometer i stedet for rett ned langs kysten.

Det er forøvrig en behagelig tur om man bruker fergene, selv om det kan bli litt ventetider underveis.

Ganske utrolig å lese saker som dette, men jeg har brukt ruta en rekke ganger selv i min “selgertid” fordi været var for dårlig og fjelloverganger stengt.

Jeg glemmer ikke den eneste gangen jeg skulle ta ferge innenriks i Sverige og dro fram lommeboka etter å ha kommet ombord.   Det var en eller plass til en av øyene i Mälaren.  ” Nej. Färjan är en del av riksvägen.  Det kostar inget!”

Jeg tror aldri i mitt liv at jeg har blitt så lang i fjeset noengang, men de hadde jo ganske få ferger der sett i forhold til norskekysten.

I Norge synes man at dette var en bedre løsning!  Øke fergeprisen for å kunne “melke” turistene i sommerhalvåret.  At det koster litt her hjemme vet jeg .  Såpass mye brukte jeg campingvogn på reisene mine fordi det var billigere enn hotell.  At man skal kunne spare kr. 4000 i næring?  Det var litt av en overraskelse.  Rett nok brukte jeg bare kystveiene 1 gang selv nettopp på grunn av kostnader om jeg hadde vogn med.  Liten bil var dog ikke så ille !

Ville det ikke lønne seg å lage et slags “årskort” for de som bruker disse rutene ofte ?  Til priser som gjør at det virkelig lønner seg.

Hvorfor? Aller mest for å unngå unødig forurensing og deretter som et element for å redusere ulykker på veiene ved å få trafikken langs kysten i stedet for via smale omveier inn  i landet ?

Tips oss hvis dette innlegget er upassende